
Dette kommer fram i rapporten Alkoholpolitikken og opinionen, som SIRUS (Statens institutt for rusmiddelforskning) har utarbeidet på oppdrag fra Helsedirektoratet. Den er basert på seks befolkningsundersøkelser av personer over 20 år, utført av Synovate fra 2005 til 2009. Mens tidligere forskningsrapporter ikke har kunnet dokumentere noen virkning av informasjons- og holdningskampanjer mener hele 70 % av befolkingen at denne typen tiltak i stor grad kan bidra til å begrense alkoholens skadevirkninger. I tillegg dominerer faktorer som foreldrenes grensesetting (88%) og promillegrenser for bilkjøring (66%).
Færre ønsker en mer liberal alkoholpolitikk
Rapporten viser at det er færre som ønsker en mer liberal politikk i 2009 enn det var i 2005. Dette kan man se gjennom flere holdningsendringer:
AV-OG-TIL sin kampanjemodell
AV-OG-TIL arbeider etter en bredspektret kampanjemodell anbefalt av Verdens helseorganisasjon der alvorlighetsgrad, kostnader og omgang av alkoholrelaterte skader kommuniseres ved hjelp av utradisjonelle virkemidler, nærhet til mottageren og gjentagelse i flere kanaler. Spesielt blir det lagt vekt på en bred mobilisering av nettverk og samarbeidspartnere, og direkte dialog med målgruppen. Denne arbeidsformen har gitt gode resultater, blant annet i Klar for sjøen-kampanjen 2009 der nesten 3.2 millioner nordmenn ble gjort oppmerksom på farene ved å drikke alkohol når man fører fristidsbåt.
>> Les hele SIRUS-rapporten. (PDF 480 kB)
Kommentarer